Säljguiden

När du säljer din bostad med oss vill vi att det tydligt ska framgå vad som ingår i vår mäklartjänst och vilka steg en försäljning har. Vi har inga dolda avgifter utan allt är transparent och enkelt att förstå. Vi vill att du som säljare ska känna dig delaktig och ha full insyn i hela processen.

Vi svarar på alla dina frågor och finns vid din sida under hela försäljningen – och givetvis även efter att själva affären är avslutad.

På PI Fastighetsförmedling strävar vi alltid efter att ha ett gott samarbete och en långsiktig relation. Vi känner att vi har lyckats när du är så nöjd att du vill rekommendera oss till dina vänner och bekanta.

  • 1

    Första mötet

    För att kunna göra ett så bra och professionellt arbete som möjligt är det viktigt för oss att vi får en omfattande bild av din fastighet. Därför vill vi gärna besöka dig personligen i fastigheten som ska säljas, för att kunna bilda oss en uppfattning om viktiga uppgifter som kan vara till nytta under försäljningsprocessen.

    Vi lägger tillsammans upp en tidsplan för fotografering, eventuell besiktning, energideklaration och när försäljningen ska äga rum – ska bostaden säljas omgående eller senare som en ”kommande försäljning”?

  • 2

    Förberedelse

    Fotografering

    Tillsammans bestämmer vi när det passar bäst med fotografering. Vi använder en fristående professionell fotograf som tar alla bilder av ditt hus för att kunna presentera det på bästa sätt. Vi ger gärna tips på hur du kan förbereda bostaden inför fotograferingen.

    Faktainsamling kring bostaden

    Ju mer vi vet desto bättre kan vi presentera ditt objekt på ett attraktivt sätt för spekulanter. Vi går igenom bostaden noga och vi ber dig lämna så mycket information som du kan. Ta gärna fram handlingar som kan vara viktiga i en försäljning, till exempel driftskostnader, planskiss, sotningsprotokoll eller tidigare besiktning.

    Eventuell besiktning och energideklaration

    Är bostaden inte besiktad ännu så är det läge nu. Vi kan hjälpa dig att boka en tid.

  • 3

    Objektsbeskrivning

    Nästa steg är att sammanställa all information för att kunna göra en iögonfallande och säljande beskrivning som ska användas för all annonsering av objektet. Tillsammans ser vi till att den uppfyller dina önskemål samt att all information presenteras på ett korrekt sätt.

  • 4

    Annonsering

    När du har godkänt objektsbeskrivningen bestämmer vi tillsammans var fastigheten bäst ska annonseras. Vanliga platser för marknadsföring är vår hemsida, booli.se och Facebook.

    Vi matchar också bostaden mot vårt spekulantregister.

  • 5

    Visning

    Visningen är det tillfälle då fastigheten ska presenteras från sin bästa sida för intresserade spekulanter. Tillsammans lägger vi upp en plan för hur du vill att huset ska visas och vid vilka tillfällen det är lämpligast. Vi tar fram professionellt visningsmaterial.

    Visningar kan ske som bokade och privata visningar – fysiska eller digitala. Vi som fastighetsförmedling håller i visningarna av din fastighet.

  • 6

    Trygg budgivning

    Nu börjar det roliga. Ditt fantastiska hem har förhoppningsvis satt i gång en het budgivning med många spekulanter. Vi har byggt vår affärsidé kring att vi är transparenta och ser gärna att alla budgivningar är öppna för alla spekulanter, så att alla har samma möjlighet att delta. Detta möjliggör även att budgivning blir ärlig och öppen. Vi har en aktiv återkoppling till dig genom SMS.

    Vi är partners med BudID och använder oss av digital budgivning med Bank-ID. Det ger både dig och budgivaren en trygg process. BudID visar på att budgivaren är seriös och har ett beviljat lånelöfte.

  • 7

    Kontrakt & tillträde

    Dagen är här, nu ska köpehandlingarna undertecknas. När kontrakten är undertecknade av båda parter är bostaden såld.  Den här dagen är alltid spännande och nervös. Du träffar köparen och får prata om din tid med fastigheten och ge tips och trix om allt.

    Vi är flexibla och anpassar oss efter dina önskemål: vi kan träffas på vårt kontor, hemma hos dig eller så vi kan sköta allt på distans. Vi går tillsammans igenom alla handlingar och svarar på dina frågor.

    Gemensamt kommer vi överens om när köparen får flytta in – den dagen kallar vi för tillträdesdagen. På tillträdesdagen upprättar vi de sista handlingarna, du får slutbetalningen samt överlämnar nycklarna och bostaden till köparen.

  • 8

    Trygghet efter affären

    Vi vill att du ska känna dig trygg under hela försäljningen – och även efteråt.

    Därför fortsätter vårt samarbete och vi hjälper till med skattedeklarationen av försäljningen. För att kunna göra ett så bra arbete som möjligt kring deklarationen kommer vi att be dig om att ta fram uppgifter om fastigheten enligt den checklista du får av oss. Vi ordnar därefter alla blanketter.

1. Första mötet

För att kunna göra ett så bra och professionellt arbete som möjligt är det viktigt för oss att vi får en omfattande bild av din fastighet. Därför vill vi gärna besöka dig personligen i fastigheten som ska säljas, för att kunna bilda oss en uppfattning om viktiga uppgifter som kan vara till nytta under försäljningsprocessen. Vi lägger upp en tidplan tillsammans för de alla olika försäljningsstegen enligt era behov och önskemål.

2. Förberedelse

Tillsammans bestämmer vi när det passar bäst med fotografering. Vi använder en fristående professionell fotograf som tar alla bilder av ditt hus för att kunna presentera det på bästa sätt. Vi ger gärna tips på hur du kan förbereda bostaden inför fotograferingen. Eller vi förmedlar kontakt till vår samarbetspartner inom home styling. Ju mer vi vet desto bättre kan vi presentera ditt objekt på ett attraktivt sätt för spekulanter. Vi går igenom bostaden noga och vi ber dig lämna så mycket information som du kan. Ta gärna fram handlingar som kan vara viktiga i en försäljning, till exempel driftskostnader, planskiss, sotningsprotokoll eller tidigare besiktning. Eventuell besiktning och energideklaration. Vi kan hjälpa dig att boka en tid.

3. Objektsbeskrivning

Nästa steg är att sammanställa all information för att kunna göra en iögonfallande och säljande beskrivning som ska användas för all annonsering av objektet. Tillsammans ser vi till att den uppfyller dina önskemål samt att all information presenteras på ett korrekt sätt.

4. Annonsering

Vi annonserar bland annat på hemnet.se, vår hemsida, boneo, sociala medier, lokaltidningar, skyltfönster på kontor och i aktiva områden/skyltning vid objektet m.m. Vi tipsar alla kunder i vårt stora spekulantregister om din försäljning och vi kontaktar våra vip-kunder.

5. Visning

Visningen är det tillfälle då fastigheten ska presenteras från sin bästa sida för intresserade spekulanter. Tillsammans lägger vi upp en plan för hur du vill att huset ska visas och vid vilka tillfällen det är lämpligast. Vi tar fram professionellt visningsmaterial. Visningar kan ske som bokade och privata visningar – fysiska eller digitala. Vid flertalet anmälda intressenter på visning åker vi ut som team till visningen.

6. Trygg budgivning

Nu börjar det roliga. Er fantastiska fastighet har förhoppningsvis satt i gång en het budgivning med många spekulanter. Vi har byggt vår affärsidé kring att vi är transparenta och ser gärna att alla budgivningar är öppna för alla spekulanter, så att alla har samma möjlighet att delta. Detta möjliggör även att budgivning blir ärlig och öppen.

7. Kontrakt & tillträde

Dagen är här, nu ska köpehandlingarna undertecknas. När kontrakten är undertecknade av båda parter är fastigheten såld. Du träffar köparen och får prata om din tid med fastigheten och ge tips. Vi är flexibla och anpassar oss efter dina önskemål: vi kan träffas på vårt kontor, hemma hos dig eller så vi kan sköta allt på distans. Vi går tillsammans igenom alla handlingar och svarar på dina frågor. Gemensamt kommer vi överens om när köparen får flytta in – den dagen kallar vi för tillträdesdagen. På tillträdesdagen upprättar vi alla de juridiska handlingar som behövs, du får slutbetalningen samt överlämnar nycklarna och bostaden till köparen.

8. Trygghet efter affären

Vi på PI Fastighetsförmedling är engagerade, personliga och ger dig en trygghet genom hela processen. Därför fortsätter vårt samarbete och vi hjälper till med skattedeklarationen av försäljningen efter att affären är avslutad. Vi känner att vi har lyckats när ni är så nöjda att ni vill rekommendera oss till era vänner och bekanta.

Vill du att vi ringer dig?